Veoneer har levererat många miljoner radarsensorer, airbags och kamerasystem till fordon de senaste åren. Nya bilar har idag en mängd olika system och detaljer för säkerhet. Veoneer är en ledande leverantör för dessa system.

Möjligheten att applicera trovärdiga färger på 3D-scannat underlag har förbättrats i nya 2022 års version av Zeiss Quality suite programvaran i ATOS och TRITOP. Exemplet nedan visar

Flera förbättringar och nya funktioner kommer nu i nya versionen av Volume Inspect 2022. Ett exempel på ny funktion är “Volume Defect Element From Volume” vilket i korthet

Formel 1 är kända för att vara tekniska innovatörer när det gäller att hitta lösningar och optimala konstruktioner för racing. Nu har de även börjat använda nya metoder för att testa och optimera konstruktionen för Formelbilarna. I videon nedan

GOM Zeiss har nu lanserat den nya ScanBox 5-serien som består av tre olika varianter som ersätter de gamla ATOS ScanBox 5108, 5120 och 6130.
De nya ScanBoxarna heter 5110, 5120 och 5130 och innehåller förbättringar i ergonomi, enkelhet i laddning, moduluppbyggnad mm.

Epcor underhåller och servar en stor mängd APU’er (En APU tillverkar och levererar elkraft på ett flygplan) per år. I videon nedan berättar de hur ATOS ScanBox har hjälpt dem att berätta om en detalj i en APU behöver enbart service, kan repareras eller behöver bytas ut.

Idag hade vi vår workshop i Automatiserad kvalitetskontroll där vi hade ca 35 intresserade personer på besök. Vi hade förutom information från oss och visning av en mängd mätsystem även två trevliga föredrag från Veoneer och Beslag & Metall. Vi vill här passa på att tacka alla besökare och föredragshållare för besöket.

Med den noggranna CT vi har på Cascade kan man förstå vad en urmakare ser i ett armbandsur. Filmen visar vad som finns i armbandsuret från undersidan till översidan.

Virtual Clamping innebär att flera dyra fixturer inte behöver användas utan de olika detaljerna som skall mätas kan använda samma hållare vid automatiserad kvalitetskontroll.
Filmen nedan berättar hur det går till vid en jämförelse mellan traditionell teknik och Virtual Clamping.

Sedan några år tillbaka utför Cascade i Mölndal service och reparationer på GOMs 3D-scanningssensorer. Dessutom utför vi även service på de robotbaserade ATOS ScanBox system som finns i Norden. Tidigare fick våra kunder i Norden skicka sensorn till GOM i Tyskland för service vilket tog onödigt lång tid medan service och eventuella reparationer idag kan ske avsevärt snabbare.

För att kunder själva skall kunna tillverka deformationsmodeller som input till Virtual Clamping programvaran har GOM nu tagit fram en ny programvarumodul. Programvarumodulen heter VC Model Preparation och kan köpas som en egen modul förutsatt att man har Virtual Clamping programvaran.

Vi fick en förfrågan om att hjälpa till att 3D-scanna olika rodertyper för de svenska seglingsdeltagarna i kommande OS i Paris 2024. 3D-scanningarna skall ligga som grund för bedömning av styvheten mm