Design X - i mer än 20 år

har vi hjälpt företag med reverse engineering, Att kunna skapa en digital 3D-modell från en fysisk detalj är lika fantastiskt som att 3D-printa en fysisk detalj från en digital 3D-modell. Reverse engineering är att skapa en digital 3D-modell från en fysisk detalj.

Design X

Det finns några viktiga moment att tänka på när man utför reverse engineering och det är


1. Att kunna 3D-scanna det fysiska objektet med en bra 3D-scanner till en STL-modell (polygon-modell i 3D). Om inte 3D-scannern är noggrann och kan kopiera den fysiska detaljen på ett bra sätt kan inte slutresultatet bli trovärdigt. Är 3D-scanningen inte bra medför även det att arbetet med att bearbeta STL-modellen till en CAD-modell blir betungande. På Cascade använder vi GOMs ATOS-scanners vilka ger ett mycket noggrant och bra underlag för reverse engineering.

2. Att använda en programvara för bearbetning av den 3D-scannade STL-modellen som är enkel att använda och pålitlig. Vi har använt programvaran Geomagic Design X i många år till att göra revererse engineering på mängder av föremål från minsta plastbit till hela helikoptrar. Design X är ett utmärkt verktyg.

3. Viktigt att tänka på är att ta reda på hur mycket det skapade resultatet i Design X får avvika från den 3D-scannade STL-modellen. Om det gäller att efterlikna den fysiska modellen så mycket som möjligt och få små avvikelser tar arbetet i Design X längre tid än om man tillåter större avvikelser. Önskas resultatet i form av mekaniska ytor får detta tas med i beräkningarna och stämmas av med den som skall använda resultatet från reverse engineeringen. Jämförelse mellan den scannade STL-modellen och det som skapas i Design X görs kontinuerligt i hela arbetsprocessen.

Titta gärna på filmen nedan för att förstå lite mer hur Design X fungerar..

Har du intresse i hur Reverse Engineering fungerar på dina detaljer ställer Cascade gärna upp och visar tekniken plus går igenom Design X som verktyg.